De beelden van een vrouw die met haar kinderwagen een gesloten spooroverweg oversteekt zorgen voor een storm aan reacties. “Mijn verstand kan er echt niet bij dat je je leven riskeert voor enkele minuten tijdwinst”, zucht Infrabel. Maar waarom moet je soms zo lang wachten aan een overweg? De spoorwegbeheerder legt uit.
De commentaren op de beelden stromen binnen bij onze redactie en op sociale media. De meerderheid veroordeelt het gedrag van de moeder: van “schandalig” tot “hoe dom kan je zijn”. Toch zijn er ook stemmen die zich vragen stellen over de spoorweginfrastructuur en de wachttijden aan de slagbomen. Sommige mensen beweren dat de lange wachttijd aanzet tot zo’n onverantwoord gedrag.
“Waanzin. Hier kan m’n verstand niet bij”, reageert Thomas Baeken van Infrabel op de beelden. De spoorwegbeheerder legt nogmaals uit waarom het soms lijkt dat je lang moet wachten aan een overweg. “Een overweg gaat (of blijft) automatisch dicht wanneer een trein in aantocht is”, legt Infrabel uit op haar website. “Het moment van sluiten van een overweg hangt af van de plaats op een bepaalde lijn waar het treinstel zich bevindt. Wanneer een trein zich in een aankondigingszone bevindt (d.w.z. wanneer de trein een overweg nadert), wordt een signaal doorgestuurd naar de overweg waardoor die dichtgaat.”
Maar soms lijkt het alsof de overweg het ene moment langer gesloten is dan anders. En ook daar zijn goede redenen voor. “Soms zal de trein trager rijden dan de maximale snelheid. De overweg zal dan toch al dicht gaan zodra de trein de detectiepunten passeert. Daardoor is het mogelijk dat de overweg al enkele minuten voor de passage van de trein gesloten is”, aldus de spoorwegbeheerder.
“Het kan soms ook zo zijn dat, hoewel er een trein reeds gepasseerd is, er nog een volgende trein de aankondigingszone binnen rijdt. Of soms is er sprake van druk treinverkeer of een storing aan de overweg. In dat laatste geval blijft de overweg automatisch dicht voor de veiligheid van iedereen.”
En volledige slagbomen?
Tussen de vele reacties is er ook kritiek op de spoorweginfrastructuur terug te vinden. Veel mensen stellen zich de vraag of volledige slagbomen ongevallen zouden kunnen voorkomen? Maar dat er bijna geen volledige slagbomen meer zijn aan overwegen is net vanwege veiligheidsoverwegingen. “Bestuurders mogen op het spoor nooit opgesloten geraken. Er moet altijd een uitweg zijn via de slagbomen”, verantwoordt Infrabel.
Maar wat de redenen voor een langere wachttijd ook mogen zijn (en of onze spoorweginfrastructuur nu veilig is of niet), het blijft van levensbelang om gewoon de verkeersregels na te leven. “Mijn verstand kan er echt niet bij dat een vrouw haar leven en vooral dat van haar kind in een buggy riskeert voor enkele minuten tijdwinst om een gesloten overweg nog te kruisen”, zucht Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel.