IJsselstein – Wat een gezellig uitje naar de McDonald’s in IJsselstein had moeten zijn voor Patricia en haar drie kinderen, veranderde in een regelrechte nachtmerrie toen haar jongste dochter van zes vast kwam te zitten in de glijbaan. Een uur lang was ze opgesloten en riep ze wanhopig: “Ik ga dood.” Ze viel uiteindelijk flauw.
Een paar dagen geleden besluit Patricia met haar gezin een ijsje te halen. Terwijl ze samen aan tafel van hun ijsje genieten, willen de kinderen gaan spelen in het speeltoestel. Na een tijdje komen twee van de kinderen met zorgelijke gezichten terug.
“Ze vertelden me dat mijn jongste dochter vastzat in de glijbaan, ze was erg overstuur en had het erg heet. Ze kon er zelf niet meer uitkomen”, vertelt Patricia aan Hart van Nederland. In eerste instantie leek het niet al te ernstig, totdat niemand haar dochter eruit kon krijgen.
De situatie werd nog nijpender toen twee medewerkers van McDonald’s ook vast kwamen te zitten in de glijbaan.
“Mijn ademhaling is niet goed”
Toen Patricia bij de glijbaan aankwam, zag ze dat deze aan één kant was afgesloten met een klep, maar de bovenkant van de glijbaan was nog toegankelijk voor kinderen. “Er was geen waarschuwingsbord, lint of afsluiting. Helemaal niets”, zegt Patricia. Ze vroeg meteen om hulp, maar de manager reageerde kalm en zei dat er zo iemand zou komen.
Na een half uur in de hete zon opgesloten te hebben gezeten, kwam er uiteindelijk een medewerker om te helpen. “De medewerker besefte hoe ernstig de situatie was en toen werd er een heel team opgetrommeld om te helpen.” Ondertussen ging het steeds slechter met haar dochter.
“Ze zei dat haar lichaam heet was en dat ze flink aan het zweten was. Ze merkte op dat haar ademhaling ‘niet goed’ was en dat haar hoofd raar aanvoelde.” Een vijftienjarige medewerkster kon het niet aanzien en klom in de glijbaan om haar gerust te stellen, maar het werd alleen maar erger.
“In de glijbaan kreeg ze het meteen benauwd en kon ze er ook niet meer uit. In paniek klom er nog een mannelijke medewerker in, maar hij kwam ook vast te zitten.” Op dat moment zaten er dus drie mensen vast in een afgesloten, kleine glijbaan. “Mijn dochter bleef zeggen dat ze zou sterven en er snel uit moest.”
IJsjes en excuses
Met vereende krachten werd er geprobeerd om iedereen uit de glijbaan te bevrijden. “Met blote handen, touwen en een gereedschapskist. Ik stond als versteend toe te kijken terwijl de manager met een schroevendraaier aan de slag ging.” Er was echter één ding dat niemand deed: 112 bellen.
Na ruim een uur werd haar dochter eindelijk bevrijd. “De medewerkster werd door haar collega’s naar het ziekenhuis gebracht en had haar pols zwaar gekneusd of gebroken”, aldus Patricia. “Ik legde mijn dochter in de wastafel van het toilet en koelde haar af totdat ze weer normaal kon ademen. Mijn kinderen kregen een ijsje van het restaurant en excuses.”
Maar de excuses deden Patricia weinig. Ze is woedend op McDonald’s. “Als er een kindje was geweest zonder broers of zussen, zou niemand het hebben gehoord. Mijn dochter kon al na enkele minuten door de extreme hitte niet meer goed functioneren. Ze kon niet roepen, schreeuwen of eruit klimmen.”
Moeilijke situatie
McDonald’s betreurt de situatie ten zeerste, zo meldt een woordvoerder aan Hart van Nederland. “Natuurlijk vinden wij dit enorm vervelend”, reageert de woordvoerder. “We zullen intern de veiligheidsmaatregelen evalueren om te kijken hoe we dergelijke situaties in de toekomst kunnen voorkomen.”
De restaurantketen geeft aan dat enkele jongeren de avond ervoor de glijbaan hadden vernield. Vervolgens hadden medewerkers van het restaurant de glijbaan afgesloten, maar volgens Patricia niet voldoende. “Daarover hebben we twee verschillende verhalen”, aldus McDonald’s. “Maar uiteindelijk is het belangrijk dat het erg vervelend is voor het kind en de moeder.”
Nachtrust verstoord door nachtmerries
De hele situatie is erg traumatisch geweest voor de kinderen van Patricia. “Mijn zesjarige dochter en driejarige zoontje hebben de hele nacht niet kunnen slapen en hadden nachtmerries wanneer ze even indommelden.”
McDonald’s geeft aan contact te hebben met Patricia. “We houden contact met haar over hoe het nu gaat”, aldus de woordvoerder.