in

Letty (5) werd doodziek na het eten van Kinder Surprise: “Dertig keer per dag naar toilet”

In ons land kunnen al minstens zo’n twintigtal personen gelinkt worden met salmonella door Kinder Surprise-chocolade.

Eén van hen is de vijfjarige Letty uit Baal. De kleuter werd doodziek na het eten van zo’n eitje, met een lotnummer dat op de verboden lijst staat.

“Dag en nacht brachten we door aan het toilet. Het was serieus schrikken”, reageert haar mama schrijft HLN.

Vorige week leefde Katrien Van Roy (35) uit het Vlaams-Brabantse Baal in pure onwetendheid. Haar vijfjarige dochter Letty lag al sinds dinsdag dagenlang doodziek in de zetel in hun woonkamer.

Energie was amper te bespeuren, net zoals kleur in haar gezichtje. “Ik maakte mij zorgen”, zegt Katrien. “Het leek op een griep, maar dan toch een hele zware.

Uit het niets maakte Letty die dinsdagochtend hoge koorts aan en kreeg ze hevige buikpijn. Ook moest ze constant naar het wc voor buikloop.

Op een bepaald moment zo’n dertig keer per dag. We leefden op den duur aan het toilet: Letty op de pot, ik bij haar op de grond. Ik nam de rest van de week zelfs onbetaald verlof om voor haar te zorgen.”

Lees ook  RIVM: omikron in twee eerder afgenomen testmonsters gevonden

Staaltje van stoelgang
Nochtans nam Katrien haar dochter meteen mee naar dokter toen ze ziek bleek. “Die laatste vond de plotse buikpijnen opmerkelijk en hij nam voor het zekerste een staaltje van haar stoelgang”, zegt de mama van Letty. “Dat resultaat kregen we een kleine week later. Wat bleek: mijn dochter had een voedselvergiftiging opgelopen.”

Met de handen in het haar ging Katrien op zoek naar de oorzaak, terwijl de buikkrampen Letty nog steeds naar het toilet deden spurten.

“Ik ging in mijn hoofd de dagen af vlak voor ze zo ziek werd en dacht na wat we toen allemaal gegeten hadden.

Maar dat was bij zowel mijn man, dochter als mezelf steeds hetzelfde. Behalve één iets verschilde: mijn dochter krijgt na elke avondmaal dat ze flink heeft opgegeten, een Kinder Surprise-eitje.

Zowel de dag als twee dagen voor ze hevige koorts maakte, at ze er eentje. En toen ik later die dag op het nieuws zag dat sommige chocolade van Kinder Surprise werd teruggeroepen door salmonella-uitbraken, was dat voor mij duidelijk één plus één is twee.”

Lees ook  Man verkracht zijn ex-vriendin en mishandelt haar tante: 2,5 jaar cel

FAVV onderneemt niets
Het vermoeden van Katrien werd dan ook snel bevestigd: het lotnummer op de verpakking van de chocolade-eitjes die ze kocht, staan op de ‘zwarte lijst’.

De resterende Kinder Surprise-eitjes die nog in de verpakking zaten, moesten meteen worden weggesmeten.

“In de aanloop van Pasen had ik verschillende chocolade van Kinder Surprise gekocht: naast de kleine eitjes van twintig gram, waren er ook grote maxi-eitjes en chocobons. Ze mochten allemaal de vuilbak in.”

Katrien stuurde afgelopen week een mail naar het FAVV met het verhaal. Maar verder dan excuses en een standaardbericht lijkt het agentschap niets te ondernemen.

“Letty wordt door hen dan ook niet officieel beschouwd als iemand die ziek is geworden door hun chocolade. Het blijft bij ‘vermoedelijk besmet’.”

Hoewel Letty intussen beter is -gisteren ging ze voor het eerst naar de binnenspeeltuin-, zit het snoepen van een Kinder Surprise-eitje er niet meteen meer in. “Het eerste jaar koop ik er geen meer”, besluit haar mama kordaat. “Maar dat vindt Letty helemaal niet erg.”

Onderzoek: 75 procent van vrijgezellen geeft voorkeur aan mannen met buikje

Zwaar verwaarloosde pony niet meer redden, euthanasie enige optie